Egyik legsikeresebb angol magántanárunk, Dalnoki László

Dalnoki László magántanár

Dalnoki László egy „mega” korrepetitor, aki magát hétről hétre túlszárnyalni képes ember, és heti 82 óra korrepetálással csúcsokat tartó és döngető angol nyelvoktató.

Minket is folyamatosan foglalkoztat az, hogy hogyan csinálja a munkáját, és milyen cél, szándék húzódik meg mögötte. Erről kérdeztük őt.

Mesélj magadról kérlek!

Angol tanár vagyok és fordító. Sima középiskolai végzettségem van, valamint közép és felsőfokú angol nyelvvizsgám. L. Ron Hubbardtól sok mindent tanultam, például azt, hogyan kell tanulni, és a hatékony tanulásmódszertanával hogyan tudok segíteni másoknak is.

Mikor kezdtél el tanulókkal foglalkozni? 

Azóta, hogy megismerkedtem L. Ron Hubbard írásaival. A paksi Liberty nyelviskolában képződtem ki az angol nyelvoktatás módszertanára. Ez nagyon megtetszett, meg a csapatszellem is vonzó volt, ezért eldöntöttem, hogy a tanítással – a megismert módszert használva – foglalkozni akarok. Láttam, hogy működik. 

Honnan jött a gondolat, hogy korrepetitor csoportot alakíts?

Igazából én vagyok a csoport. 2007-ben kiváltam a nyelviskolából, mert tudtam, hogy a képességeimmel sokkal többet elérhetek, mint a nyelviskolában. 2013 óta vagyok az APS1 hivatalos tagja. Szerettem volna nagyon etikusan csinálni a tevékenységem és támogatni az Alkalmazott Oktatástant, hiszen ez a szervezet azért dolgozik Magyarországon, hogy tegyen valamit az oktatás színvonalának emeléséért, rengeteg használható tudást ad a tanulni vágyóknak, szóval számomra a helyes irány mindenképpen az volt, hogy ez alá a szervezet alá csatlakozom, mert a célunk ugyanaz.

Gyönyörű eredményeid vannak! Milyen módszereket használsz a tanítás során?

A tanulás 3 akadályát folyamatosan kezelem a tanulóknál. De a szótisztázás2, a szavak teljes megértése az, amit leginkább használni kell az angol nyelv tanulása során. Ezt használom leginkább a megfelelően felépített tudásszinteket használva, és figyelembe véve a tanuló képességeit. Ezen kívül maga a módszer a „szólista-mondatminta” ciklust követi. Egy szólistát használok egy adott témában, majd hozzá egy kérdés-válasz mondatmintát gyakoroltatok be a hozzá tartozó fontos nyelvtani szabállyal. A szabályokat egyszerűen magyarázom, inkább példákon keresztül értetem meg, hogy milyen nyelvtani eszközt mire használjuk az életben megjelenő kommunikációk során.

Tudjuk, hogy hatékony és nagyon eredményes is vagy mint oktató. Mesélj az eredményeidről!

A tanulóim tényleg megszeretik a nyelvtanulást. Minden tanulóval egyénileg, az ő szintjének megfelelően, és a képességeit figyelembe véve foglalkozom. Felmérem a tanulók tudását, és megnézem azt, hogy milyen célokat akarnak elérni, egyáltalán miért szeretnék tanulni az angol nyelvet. Így együtt, egy csapatként csináljuk végig az órákat, abból a célból, amit a tanuló is megfogalmazott, hogy elérjük pontosan azt az eredményt, amit elvár magától. Egy idő után érzik, hogy jól tudják használni az angol nyelvet és egyre lelkesebbek.

Van, akinek a konkrét célja, hogy nyelvvizsgát tegyen. Eddig kb. 350-400 fő nyelvvizsgázott le a kezem alatt. Nálam, aki meg akar tanulni angolul beszélni, az tényleg megtanul az általa kitűzött szinten jól beszélni.

Te mit látsz problémának az oktatás területén?

Túl sok a teher a tanulókon, túl sokat kell megtanulniuk/bemagolniuk túl rövid idő alatt. Nincs szabadidejük, és teljesen kimerülnek. Az oktatási rendszer szerinti tananyag minimum 80%-a szerintem felesleges, az élethez a legkevésbé szükséges adatokat adja. A tanárok nagy része nem lelkes, fásult, nem érdekli őket, hogy az adott tanuló valóban érti-e, amit tanul, és nem lelkesíti fel a tanulókat, hogy jobban tanuljanak. Az oktatási rendszer Magyarországon túlságosan központosított, kevés mozgástere van a tanárnak, hogy eldönthesse, merre vigye az osztály érdeklődését, vagy a megfelelő szinten oktassa az anyagot. Hiányzik a gyakorlati, valóban életre nevelő oktatás, amitől a tanuló sikerrel alkalmazhat bizonyos adatokat, hogy bizonyos területeken sikert érjen el. 

Előfordul, hogy a tanulók magánéletbeli nehézségekkel érkeznek? Ilyenkor szerinted meddig terjed a tanár felelőssége? Lehet egyáltalán úgy tanítani, hogy a diák az aktuális problémái miatt képtelen koncentrálni?

Igen, előfordul, hogy a tanuló gondterhelten érkezik és elkezdünk arról a témáról beszélni, ami nagyon foglalkoztatja. Ilyenkor van, hogy az egész óra elmegy erre, de gyakran azt mondják, hogy nem baj, ez kellett, és ők akarták. Látom, mennyire fontos fiatal felnőttnek, gyereknek vagy akár idősebb embernek is, hogy valaki meghallgassa őt. Már az, hogy van kinek elmondani, aki semmi mást nem tesz, csak megérti őt, ez rengeteget segít. Én soha nem értékelem azt, amit mond, nem próbálok magyarázatokat adni, de ha kell, akkor olvasmányokkal segítek. Nem hiszem, hogy sikeresen lehet tanítani addig, amíg a problémák ki nem jönnek. Ez olyan, mintha egy bezárt szekrénybe próbálnánk a dolgokat beletenni. Nagy szükség van az odafigyelésre nem csupán tanári, de emberi értelemben is.

Azt tudjuk rólad, hogy elképesztő munkabírásod van, és kimagasló vagy abban, hogy szinte lehetetlen heti óraszámokat érsz el. Egyszerre hány tanulóval foglalkozol, és hogyan zajlik nálad a munka?

Minden nap tanítok, hétfőtől vasárnapig. Bizonyos napokon több szünetet engedek magamnak (2-4 óra), hogy elintézhessem a fontosabb dolgokat. Van amikor reggel 7-től este 10-ig nyomom 1-2 fél vagy egyórás szünetet közbe iktatva. Más napokon kb. reggel 7-15 óráig, majd este 7-8-ig szünet és ott megint van 1-2 órám. 

Egyszerre 1 vagy 2 tanulóval foglalkozom. Amikor két tanulóm van, akkor egymással gyakorolnak, így tanulják a szavakat és az adott nyelvtant addig, amíg kényelmesen nem tudják használni. 

Kezdők esetében az általam készített „Kezdő angol nyelvtanfolyam” c. lecketerven megyünk végig a fent említett gyakorlatias módszerrel. Amikor a tanuló ehhez megfelelő szintre ér, fordításokat is kap, aminek a szavait meg kell tanulnia – ennek egy része az órán zajlik –, majd vagy az órán vagy házi feladatképpen le kell fordítania az adott olvasmányt. Az olvasmányok a megfelelő tudásszinten lettek kiválasztva, és már egy évek óta kidolgozott és bejáratott mintát követnek. 

A haladókkal kétféle irányt veszünk fel: nyelvvizsgára való felkészítés és a kommunikáció elsajátítása. Ez utóbbit nagyon fontosnak tartom, mert hiába vizsgázik valaki, ha az életben nem tudja használni gördülékenyen a tanultakat, nem boldogul könnyedén.

Milyen sikereket értél el munkáddal?

Többszáz sikeres nyelvvizsgázó tanulóm van, illetve kb. 2-300 tanuló megtanult jól angolul, akik ma is képesek használni a nyelvet. Rengeteg emberrel szerettettem meg a nyelvtanulást. Az, hogy valaki egyáltalán megszereti magát a tanulást, és látja a hasznát, az nekem is siker.

Te hogyan fogalmaznád meg, mitől vagy az, aki, mi az esszenciád?

Az a kulcs szerintem, hogy nagyon szeretek emberekkel dolgozni, nagyon érdekelnek az emberek, és szeretem, amit csinálok. Ez nekem energiát ad, és játéknak fogom fel. A tanítás soha nem volt munka számomra, inkább szórakoztató társas tevékenység.

Nagyon köszönöm, és további jó munkát kívánok, sok lelkes tanulót, és azt, hogy maradj ennyire energiával teli, mint most!

Henczel Edit
Alkalmazott Oktatástan

1APS: az Alkalmazott Oktatástan rövidítése az eredeti, angol nevéből, Applied Scholastics.

2szótisztázás: új, eddig nem (vagy nem pontosan) értett kifejezések megtanulása, amely kiemelt fontosságú része ennek a tanulási módszertannak.

Dalnoki László elérhetőségei:
06 20 323 8723
laslo.dalnoki@gmail.com

Oszd meg!