Interjú a Hollywood Nyelvstúdió alapítójával

Kristóf Kata, a Hollywood Nyelvstúdió hálózat alapítója, és az iskola tananyagának kifejlesztője, angol szakos nyelvtanár, 30 éve tanít angolt. 20 éve tagja az Alkalmazott Oktatástannak, és az általa fejlesztett tananyagból ma már hetente 900 aktív tanuló tanul átlagosan heti 4000 óra fölötti óraszámban.

14 iskola, ezek közül egy Erdélyben, egy 70 fős személyzet, akinek minden tagja képzett a Tanulási Technológiában, egy elképesztő tanárképző segédanyag és egy teljesen kész angol tananyag, amely teljesen a nulláról felsőfokú nyelvvizsgáig visz el. Ezek a számok és sikerek mutatják a Hollywood nyelvstúdió hálózat, Kata és az alapító családtagok eredményeit.

Kristóf Katával beszélgettem:

Tudom, hogy életed a tanítás, és nagyon szereted a munkádat. Mikor kezdtél el tanulókkal foglalkozni?

16 éves voltam, amikor sikeres nyelvvizsgát tettem, és ezen felbuzdulva apukám feladott egy hirdetést egy kis vidéki lapban. Innentől kezdve kezdtek el járni hozzám tanulók.

Gimnazista lány voltam, de a gimit, ahova jártam, nagyon nem szerettem. Utáltam a rengeteg kudarcot, megpróbáltatást. A lelkem mélyén valahogy tudtam, hogy okos vagyok, de sajnos ez a jegyeimben nem mutatkozott. Hiába küzdöttem, igyekeztem, egyre csúsztam lejjebb és lejjebb egészen odáig, hogy az érettségi előtt már két tárgyból meg is buktam. Isteni csoda és tanáraim jóindulata kellett ahhoz, hogy ne tűnjek el a közoktatás útvesztőiben örökre.

Így esténként, elalvás előtt mindig egy gyönyörű iskoláról szóló álomképet nézegettem. Egy olyan helyet, ahol megbecsülik, szeretik és tisztelik, támogatják a tanulót. Az én elképzelésem az oktatásról merőben eltért attól, amit kamaszként megtapasztaltam, és bár kamaszként nem sok eszközzel rendelkeztem még a tanításhoz, tudtam, hogy nem hagyományos módszerekkel fogok dolgozni. Ösztönszerűen kezdtem tanítani, azzal az elképzeléssel és szándékkal, hogy nagy tisztelettel viseltetek a tanulóim irányába, és el akarom érni velük együtt a kitűzött célt.

Végül angol szakon végeztem, és bár már diploma volt a kezemben, még nem voltam elégedett. Amire vártam, az L. Ron Hubbard Tanulási módszertana volt.

Egy nagyon precíz tananyagot dolgoztál ki az angol nyelv tanítására. Mi az a cél, amit szeretnél elérni a tanulóiddal, és milyen eredményeitek vannak?

Egy bizonyos Grammar Translation Method (nyelvtan-fordítás módszer) alapján dolgozom fel az új anyagot és építem fel a gyakorlatokat, és néhai angol tanárom, Dr. Ján László módszerét követve érem el tanulóimnál a hibátlan, folyamatos, magabiztos, folyékony beszédet.

Elképesztő eredményeink vannak! Együtt ámulunk és bámulunk a tanulókkal. Nem egyszer hallom tanulóinktól, hogy azt kérdezik tőlük anyanyelvűek: “Te hol tanultál meg angolul? Külföldiek így nem beszélnek!” Törekszünk a nyelvhelyességre és arra, hogy folyékonyan és magabiztosan beszéljenek az emberek. Ezt a tudást adom át tanulóinknak.

Minden héten történik valami nagyon édes, valami nagyon kedves, valami nagyon érdekes, amit eredménynek, sikernek könyvelek el. Nálunk árad és határtalanul áramlik a szeretet, az egyik munkatársam úgy hívja a sulit, hogy “egy zsebkendőnyi mennyország”. Egyszer betoppant hozzám egy fiatal férfi, szakács volt. Egy hónapunk volt felkészülni a külföldi útjára. Soha nem tanult előtte angolul. Egy hónap alatt átvettünk egy könyvet, és már indult is Skóciába. Megérkezése után megírta nekem, hogy tökéletesen boldogul azzal az tudással, amit nálunk megszerzett. Majd egy év múlva, amikor először jött haza, hozott nekem egy gyönyörű skót babát. Így köszönte meg nekem azt, hogy megváltozott az élete attól a képzéstől, amit tőlem kapott.

Volt egy roma lány, aki egy hajóra készült szobalánynak. Na, ő annyira lassan és nehezen tanult, hogy a rendelkezésre álló három teljes hónap alatt mindössze 5 leckét tanult meg az első könyvből. De ez elég volt már ahhoz, hogy meg tudtuk tanulni a legszükségesebb dolgokat, és az állásinterjún megfelelt. A kínok kínját álltuk ki mindketten menet közben, de annál boldogabbak voltunk, amikor bejött elköszönni, és bejelenteni, hogy sikerült megszereznie álmai munkahelyét. 

De a minden idők legszebb és legnagyobb élménye a saját lányunk, Sárika, aki 19 évesen, az érettségi után került ki Dublinba. A saját nyelvstúdiónkban tanult természetesen angolul. Minden képzettség és munkatapasztalat nélkül tudott munkát szerezni magának az angol nyelvtudásával. Olyan óradíjat tudhatott magáénak, mint a Google székházban dolgozó, középvezető párja. Egy év múlva bekerült az egyetemre, és minden nyelvi nehézség nélkül haladt, ezen a héten pedig a diplomáját is a kezében tartja már. Sári saját bevallása szerint, ami a nyelvi felkészültségét illeti, ezt tudja a „Hollywoodos” tananyag.  

Hogyan zajlik a munka az iskoláitokban, mi a specialitás, ami más iskolákra nem jellemző? 

Ellenőrzőlapokról oktatunk, és átlagosan 10-12 tanulóval foglalkozik egy tanár. De mindig ketten vannak jelen legalább, egy tanár és egy asszisztens. Az ellenőrzőlapos oktatás azt jelenti, hogy a tanulók saját ütemben, teljesen önállóan tanulnak a megadott feladatoknak megfelelően. Az ellenőrzőlapok megmondják a tanulóknak, hogy mit kell megtanulniuk, majd rengeteg gyakorlási lehetőséget biztosítanak ahhoz, hogy a tanultakat elmélyítsék. A tanárok mint felügyelők, és segítők vannak jelen, akik segítenek a tanulók elakadásának kezelésében, felismerik, hogy milyen tanulási akadály okozza a nehézséget, és azonnal kezelik is azt a tanulónál, illetve az elméleti anyag begyakoroltatását végzik el.

Ez a tanulási forma maga nagyon speciális, egyedi, L. Ron Hubbard által kifejlesztett oktatási forma, ami lehetővé teszi mindenkinek, hogy saját tempójában elérje a megkívánt eredményt. Nem kell a tanulóknak egymáshoz igazodniuk, viszont minden egyes ember eléri a kitűzött célt, és ez a varázslatos.

Rengeteg sikersztorit olvastam, hallottam rólatok, a munkátok elismerésre méltó! Több mint 20 éve ismerlek, és tudom, hogy energiabomba vagy. Azon felül, hogy menedzseled a stúdiókat, képzéseket tartasz a munkatársaknak, állandóan fejleszted az iskolát, és újabb tananyagokon is dolgozol. Még más terveid is vannak?

Még rengeteg ötlet van bennem, sok a megvalósítandó, vagy nem teljesen kész feladat, és külföldi felkéréseknek is szeretnék  eleget tenni. Szeretnék eljutni Olaszországba mihamarabb, ott is vannak barátaim, akik készek az iskolanyitásra. Egy éve kezdtük el a romániai terjeszkedést, ezt szeretném végig vinni. Már készen vannak a románra fordított angol kiadványok, és a magyaroknak román nyelvet oktató sorozat első része is megszületett. Most folyik az utolsó korrekció, és a nyomdai előkészítés. Segíteni az erdélyi magyaroknak megtanulni románul, az életükbe könnyebbséget vinni, szívügyem. Melegség járja át minden sejtemet, ha erre gondolok, és nagyon, nagyon boldog vagyok, amikor köztük vagyok.

Az álmom? Miután úgy gondolom, a tanulók paradicsomát sikerült létre hoznunk, egy ideje azon álmodozom, hogy létrehozom a dolgozók paradicsomát. Egy ideje arra gondolok, hogy kötelességem azoknak a csodálatos embereknek, akik támogatnak minket céljaink elérésében, akik olyan gyönyörűen bánnak tanulóinkkal, olyan álomszerű munkakörülményeket biztosítani, amilyen körülményeket biztosítunk a tanulóknak. Egy gyönyörű központi irodát képzelek el, ahol van egészséges étkezde, edzőterem, uszoda, szauna, szép kert, terasz, és a vidékiek ott is alhatnak.

Előbb utóbb szeretnék létrehozni olyan alapot, amit arra fordítunk, hogy nehéz anyagi körülmények között élő tehetséges fiatalokat képezhessünk és indíthassunk el a munka világában. Szeretnék versenyre kelni az állami tanárképzéssel és hivatalosan tanárokat képezni. Már megkezdtük ezt munkát, de még nagyon az elején tartunk. Viszont azt már elmondhatom, hogy pont olyan bámulatos eredményeket érünk el a tanárképzés területén, mint amit eddig értünk el a tanulóinkkal. Viszont erről elmondhatom, hogy kizárólag a Tanulási technológia alkalmazásával tesszük ezt.

Harminc éve probléma a nyelvoktatás, de más tantárgyak tanításával kapcsolatban is elmondható, hogy ahány tanuló, annyiféle meg nem értés, félreértés, motiváció, tanulási múlt kísérti. Legtöbbször nem is jön létre kommunikáció tanár és diák között. A tanár csak ontja ki magából a kinyilatkoztatásait, követelményeit, minősítéseit, és fel nem méri, hogy mekkora felelősség minden szava. Emberéletek, sorsok pecsételődnek meg lába nyomában, anélkül, hogy valaha is sejtené milyen maradandó károkat okoz emberek lelkében. Mi ezeket a sérüléseket gyógyítgatjuk, harminc, negyven éves felnőttek elpusztított önbecsülését adjuk vissza.

Nagyon szépen köszönjük az interjút!

Henczel Edit
Alkalmazott Oktatástan

Oszd meg!