Tanácsok az otthoni tanuláshoz (2. rész)

Előző cikkünkben néhány nagyon alapvető tanácsot adtunk arra vonatkozóan, hogy hogyan tudunk a lehető legkevesebb problémával átállni az átmeneti otthoni tanulásra.

Most nézzünk néhány konkrét dolgot magával a tanulással illetve tanítással kapcsolatban.

A tanulás körülményei és az előkészületek

  1. A gyermek pihenje (aludja) ki magát a tanulás előtt. Ezt szerencsére otthon nem nehéz megtenni, mivel nem kell reggeli készülődéssel valamint utazással időt tölteni.
  2. A tanulást ne kezdje étlen-szomjan. Ez lényegtelennek tűnik, de az a tapasztalatunk, hogy az alapvetően álmos, illetve éhes/szomjas gyermek könnyen „hiperaktívvá” vagy kezelhetetlenné válik, ha tanulni kezd. A tanulás mint szellemi munka sokkal több energiát vesz ki a testből, mint egy átlag napi tevékenység.
  3. Tűzzünk ki a számára minden nap valamilyen célt. Ne legyen túl kicsi, de ne is óriás, ami csak lehengerli. Tény, hogy az iskolai tanterv is alaposan lehengerlő sokszor, de otthon tudunk ezen egy kicsit lazítani. Legalább addig, amíg valamilyen szinten legalább bele nem rázódik/rázódunk.
  4. Próbáljuk motiválni olyasmivel, ami számára értékes. Pihenő- és játszóidővel, tárgyi dolgokkal stb. Kapjon egy kis jutalmat, ha pl. hamarabb végez, jól megoldott egy-egy feladatot.
  5. Ha egyedül tud haladni az anyagaival, akkor jelezzük neki még a tanulás elején, hogy szóljon, ha segítségre van szüksége, valamit nem ért stb. Sajnos, az a tapasztalat, hogy a gyerekek nem szeretnek/mernek kérdezni. Valahogy arra „szocializálódtak”, hogy ha valamit nem értenek, nem tudnak, az rossz dolog, és hallgassák el, mert büntetést (pl. rossz jegyet, neheztelést) kapnak érte. Pedig ez a nemtudás a tanulás teljesen természetes velejárója.
  6. Mozgást mindenképp iktassunk be mindennap, valamint óránként tartsunk kis szüneteket. Ügyeljünk az ebédidőre. Tanulás és koncentrálás alatt hamarabb kifáradunk, mint egyébként.

A leghatékonyabb oktatás

Három nagyon fontos dolog van, amit tudnunk kell, amikor egyedül tanulunk, illetve segítünk valakinek a tanulásban.

  1. Iktassunk be minél több gyakorlati, „kézzelfogható” dolgot, mint képek, rajzok, videók stb. Ettől nem csak érdekesebbé és kevésbé unalmasabbá válik a tanulás, hanem megelőzünk velük olyan kellemetlen tüneteket a tanuláskor, mint a fejfájás, szemfájás és szédülés.
  2. Ügyeljünk a fokozatosságra. Az ideális tanulás fokról fokra történik. Nagyon egyszerű példa: ha az egy ismeretlenes egyenletet nem értjük, a két ismeretlenest még annyira se fogjuk. Ha az egyszerű mondat nem megy a gyermeknek, az összetett mondatokat se fogja érteni. Ha nem megy a sima palacsinta, a hortobágyi húsos palacsinta elkészítése „kínai” lesz. Így van ez a tanulásban is. Matek és nyelvtan felzárkóztatáshoz jó szívvel ajánljuk neked a Tudáskulcs munkafüzeteinket. :)
  3. Az a fránya szókincs! Értse meg a gyermek a szavakat. Ez borzasztóan evidensnek tűnik, de nem az. És könnyen megérthető, ha arra gondolunk, hogy gyerekként még mennyi mindent nem értettünk. Az a tapasztalatunk, hogy a szavakra valószínűleg ötször nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk, mint amennyire most gondolnánk. :) És ez nem túlzás. Korrepetáláskor számtalanszor jön elő, hogy a gyermek olyan alapvető szavakat sem ért, amelyekre nem is gondolnánk.

    Sajnos, nem igazán megfelelő szókinccsel íródnak a mai tankönyvek. Nem számolnak azzal, hogy egy gyermek nemhogy nem beszél választékosan, de még csak nem is érti azokat a szavakat. Konkrét példa: két 12 év körüli gyermek nem értette a törvény és az öböl szavakat. Pedig teljesen evidens a számunkra. Ha a gyermek „rákap” arra, hogy jelezze, amit nem ért vagy amiben bizonytalan,  nagyon meglepő dolgokat tapasztalhatunk még egy „okos” gyermek esetében is. Nem szeretjük az „okos” és „buta” jelzőket, mivel az a helyzet, hogy nincs okos és buta gyermek, csak diák van, aki nem maradt le és könnyen veszi az akadályokat, illetve aki lemaradt valahol útközben.

Tanuláskori tünetek: hiszti, álmosság, fejfájás stb.

Korábbi cikkeinkben már írtunk arról, hogy a tanuláskor előfordulhatnak olyan „tünetek”, amelyek azt jelzik, hogy a tanulás nem megy megfelelően.

Ezek a teljesség igénye nélkül a következők lehetnek: fejfájás, szemfájás, furcsa érzés a gyomorban, görnyedtség érzése, álmosság, elcsigázottság, idegesség, hiszti.

Ezek olyan tünetek, amelyek konkrét tanulási problémát jeleznek.

Persze, ezek a tünetek fakadhatnak másból is. Ha egy gyermek nem alussza ki magát, lehet fáradt az „első órán”. Ha sokat ül a gép előtt, lehetséges, hogy megfájdul a feje vagy a szeme. Ha pedig nem eszik eleget a tanuláshoz, könnyen lehet feszült.

Ezért is kell ügyelni az első részben megadott tanulási körülményekre.

Tudd meg, hogy mikor, milyen tünet pontosan milyen tanulási jelenségre vezethető vissza.

Tudd meg, hogy ezeket hogyan lehet kezelni, enyhíteni rajta.

Ismerd meg azokat a végtelenül egyszerű alapelveket, amelyekre ügyelve a tanulás kellemesebbé és értékesebbé válik.

Rendeld meg és olvasd el Hogyan tanuld meg? könyvünket.

A könyv rajzos, így a szülők és tanárok mellett a gyermekek számára is érthető.

Hamarosan online, videós tanfolyammal is készülünk hozzá! ;)

Rendeld meg és használd!

Oszd meg!